Grundejerforeningen Kirkebjerggård
Referat af generalforsamling 28. oktober 2021
Mødet startede med at formanden bød velkommende, og glædede sig over det store fremmøde, i alt 25 fra grundejerforeningen, da der var en del nye ansigter blandt de fremmødte, forslog formanden at alle præsenterede sig for forsamlingen, formanden lagde ud, hvorefter det gik bordet rundt. Da alle havde præsenteret sig, forslog formanden at generalforsamlingen begyndte ved valg af dirigent.
1: Valg af dirigent
Generalforsamlingen foreslog Jesper Andersen, Drosselvænget 4, som dirigent. Han modtog valget og konstaterede efterfølgende at generalforsamlingen var lovlig indkaldt.
Der var fremmødt 25 grundejere, heraf 5 fra bestyrelsen.
2: Formandens beretning
Formandens beretning for 2019/2020 og for 2020/2021.
Min beretning i år er nok lidt længere end den plejer fordi den dækker over to år, da generalforsamlingen sidste år blev aflyst pga. Corona restriktioner.
På baggrund af henvendelse fra en grundejer, der oplever, at der på nogle ejendomme er opsat faste hegn mod vej, har vi været i dialog med Køge Kommune om reglerne i Lokalplan nr. 18, hvor det fremgår at der skal være levende hegn, der ikke må være over 120 cm. højt mod vejen. I Grundejerforeningens område er der ikke nogen der har søgt dispensation til opsætning af fast hegn. Kommunen starter ikke selv en sag op om lovliggørelse, det kan kun ske på baggrund af en borgerhenvendelse. Grundejerforeningens bestyrelse har besluttet ikke at stå for sådan en henvendelse, da den ikke vedrører forhold i vedtægterne. Men vi opfordrer til at medlemmerne er opmærksomme på Lokalplan nr. 18, og at reglerne overholdes vedrørende hegn, og også vedrørende parkering mv.
I foråret 2020 er fortovene ved enden af Rødkælkevej og Skovduevej blevet ”gravet” fri og kantskåret for at lette fremtidig vedligeholdelse. Det har Karsten Frandsen p.t. stået for. Samtidig blev der fældet et træ for enden af Rødkælkevej og beskåret brombærbuske mv. bag Nattergalevej. Bag Nattergalevej har vildt hegn mod mark bredt sig så meget at passage er ved at være begrænset – derfor vil område snart blive beskåret.
Hen over foråret/sommeren 2020 blev vi færdige med at få placeret foreningens midler mere optimalt -dette for at undgå negative renter og evt. få et positivt afkast af vores indestående midler.
Der er indgået aftale med Nordea om, at de investerer vores penge, med lav risiko og binding – foreløbig på 4-6 års sigt.
Nordeas arbejde koster gebyrer, men første år har afkastet været positivt i forhold til gebyrets størrelse – mere om det under regnskabet.
Trafik, parkering, fart har ligesom tidligere år været et punkt, der fylder meget.
Vi har haft undersøgt, hvad etablering af vejbump vil koste. Det beløber sig til ca. 170.000 kr. og det tænker vi ikke at igangsætte. Hertil kommer at det ikke er givet at Køge Kommune som vejmyndighed vil acceptere etablering af vejbump, og så ville vi have haft en unødig omkostning på ca. 10.000 kr.
Ved Rødkælkevej 18 har vi været involveret i en sag om en utæt kloak. I vinter faldt en del af fortovet sammen – jordfaldshul under fortov. Det reparerede grundejeren selv, men her i sommer opstod et nyt jordfaldshul mellem vej og fortov tæt på det foregående jordfaldshul.
Det har været mere end vanskeligt at finde ud af hvem der skal stå for omkostningerne i forbindelse med reparation, opgravning, genetablering mv., Grundejerforeningen, Køge Kommune, ETK, eller KLAR Forsyning? Det er nu endt ud i at KLAR Forsyning skal forestå arbejdet og omkostningerne – heldigvis, for det bliver bekosteligt. Dog har vi selv stået for omkostningerne ved de indledende TV-inspektioner.
I forbindelse med hvordan der kan skabes adgang til kloakkerne er det konstateret at flere brønddæksler midt i vejen er asfalteret over og det ser ud som om det har de været helt fra vejens etablering. Hvis der er nogen af dem der har boet her længst, der ved hvornår, hvorfor, hvordan, hører vi gerne fra jer.
Vi har startet dialog med Lærkevængets Grundejerforening bl.a. om vedligeholdelse af stien bag Nattergalevej som er en kombination af kommunale og fællesarealer, ligesom vi har været inviteret til at deltage i en Energidag, som de har afholdt sammen med Energitjenesten. Desuden er det besluttet at vi går sammen om at få opsat en hjertestarter – formentlig i bunden af stien på bagsiden af Nattergalevej.
Løbende har vi haft dialog om hvordan Grundejerforeningen kan bidrage til at anskueliggøre de forskellige regler der er i forhold til parkering, afbrænding, hegn, placering af containere og byggematerialer osv. Skal det være en Kirkebjerggård info brochure, hjemmeside med link til diverse beskrivelser af forholdene. Vi er nået frem til at vi vil søge en form for ekstern hjælp til dette arbejde.
Og sluttelig tak til vores grønne mand Erling, for veludført arbejde – og nu også til Karsten og Jørn for at være trådt til her sidst på sæsonen, hvor Erling fik forfald.
Det var min beretning som jeg hermed overlader til Generalforsamlingen.
Kommentarer til Formandens beretning:
- Bodil Grann opfordrede til at foreningen fik indsamlet mailadresser på alle grundejere for der igennem nemmere at kunne informere grundejerne.
- Susi Søgaard informerede generalforsamlingen, at hendes mand gerne ville lave en Hjemmeside for foreningen, hvilket blev modtaget med stort bifald.
Formandens beretning blev godkendt af generalforsamlingen uden yderlige anmærkninger, og med bifald.
3: Kassererens forelæggelse af et reviderede regnskab
Henriette indledte sin præsentation af regnskabet ved at konstatere at for første gang mens hun har været kassere i foreningen har alle betalt deres kontingent. Der er pt. ingen grundejere der er i restanse til foreningen.
Øvrige indtægter er primært fra ejendomsmæglere der betaler et gebyr for at vi udfylder et oplysningsskema ifm. Hus salg.
Selv om vi har forsøgt at undgå negative renter er det dog ikke lykkedes helt i år – vi har måtte betale 941,21 kr. i negativ rente i år af den buffer vi har stående.
Foreningens udgifter blev gennemgået punkt for punkt.
Årets resultat blev til et plus på 1.217,23 kr.
Men det skal nævnes at vores indestående på Nordea depotet er noteret til pålydende og ikke til kursværdi, hvilket er en difference på 145.000 kr. i vores favør, men vi har valgt ikke at medregne denne værdi forøgelse til vores aktiver, idet det vil svinge år for år.
Dermed kommer vi ud med en balance for regnskabsåret på 1.463.082,28 kr.
Der var ingen kommentarer til det reviderede regnskab fra generalforsamlingen. Det reviderede regnskab blev godkendt af generalforsamlingen.
4: Forslag fra Bestyrelsen
Ingen forslag fra bestyrelsen, udover budget for det kommende år med fastholdelse af kontingent på 1.700,00 kr.
Kassereren fremhævede posten ”Vedligeholdelse af fællesarealer” på 50.000 kr. hvilket er ret meget, men det skyldes at der er afsat penge til renovering af kloakken på Rødkælkevej 18, men nu ser det ud til at det er Klar Forsyning der afholde disse udgifter.
Budget for den kommende periode blev godkendt af generalforsamlingen, og dermed fastholdelse af nuværende kontingent for det næste år, dette dog med kommentarer.
En grundejer fremførte om det ikke var hensigtsmæssigt at forhøje kontingentet for derigennem at øge vores likviditet – derved vil egenbetalingen blive mindre når vi skal have nyt slidlag. Forslag skabte positivt genklang i forsamlingen, og bestyrelsen lovede tage det med i deres overvejelser.
5: Forslag fra medlemmerne
Der er ikke kommet forslag fra medlemmerne.
6: Valg til bestyrelsen m.v.
På valg fra bestyrelsen: Henriette Helkan, Nattergalevej 24. / Modtog genvalg.
Jørn Jespersen, Rødkælkevej 22. / Modtog genvalg.
Karsten Frandsen, Nattergalevej 28. / Modtog genvalg.
1.Suppleant: Mette Hansen, Drosselvænget 14. / Modtog genvalg.
Revisor: Bente Kjeldgaard, Skovduevej 14. / Modtog genvalg.
Revisor suppleant: Käte Olsen, Nattergalevej 8. / Modtog genvalg.
Alle genvalgte bestyrelsesmedlemmer, suppleanter og revisorer mv. blev godkendt af generalforsamlingen.
7: Eventuelt
En grundejer spurgte vedr. slidlage på vores veje, om der var konkrete planer om fornyelse af slidlaget og om vi har penge nok i foreningen til at forny slidlaget. Steen fortalte at der ikke er konkrete planer om fornyelse af slidlaget – det skønnes for nuværende, at det gamle slidlag sagtes kunne holde i 4-5 år endnu, men hvis slidlaget skulle fornyes nu, ville vi slet ikke have penge nok, uden at vi dog har et konkret tilbud at forholde os til.
Der blev efterfølgende spurgt om revne forsegling af slidlag. Steen fortalte at bestyrelsen årlig gennemgår vores veje, og når vi skønner det nødvendigt, kontakter vi en entreprenør eller flere, for at få en faglig vurdering og evt. et tilbud eller flere på de nødvendige udbedringer.
En grundejer spurgte om der er regler for hvor mange høns man må have på ens parcel, dette medførte en del snak, som endte med at bestyrelsen lovede at undersøge reglerne vedrørende hønsehold på privat parcel inden for byzone i Køge kommune.
Det blev forslået at der skulle arrangeres en form for ”kursus” i brug af hjertestarter, når den er sat op.
Der var debat om, hvordan vi kan bidrage til at forbedre biodiversiteten i Køge Kommune – bl.a. ved at gøre tiltag på nogle af vores fællesområder i form af plantning/såning af blomster mv. Susi Søgaard vil give input og forslag til bestyrelsen om hvad det kræver og hvordan det kan gribes an.
Endelig var der ønske om en form for fælles aktivitet et par gange om året nu hvor der er kommet flere yngre og børnefamilier i kvarteret. Mette Hansen blev opfordret til at komme med forslag til bestyrelsen (en aktivitet kunne være at plante blomster)
Referent: Karsten Frandsen
Dirigent: Jesper Andersen
Formand: Steen Kjeldgaard